Evanghelia după Ioan ni-L prezintă pe Domnul Isus Hristos prin trei
afirmaţii impresionante:
“La început era
Dumnezeu”,
“şi Cuvântul era cu
Dumnezeu”,
“şi Cuvântul era
Dumnezeu.”
“Cuvântul” este unul din cele mai profunde şi mai înalte titluri atribuite
Domnului Isus Hristos. Nu este uşor de determinat semnificaţia lui exactă.
Evident este faptul că Domnul Isus nu este “logos”-ul filozofiei
greceşti. Mai curând, El este “memra” din Scripturile ebraice.
Observaţi cât de important este Cuvântul în Vechiul
Testament. De exemplu, numele Yahweh nici măcar nu era pronunţat. Era un nume,
un cuvânt atât de sfânt încât evreii nu-l pronunţau niciodată. Dar în acest
început de Evanghelie Îl avem pe Acela care este Cuvântul şi care, însumând tot
ce este spus despre El în Vechiul Testament, este prezentat ca fiind Cel de “la
început”. Acest început precede chiar şi primele cuvinte ale Bibliei, care
spun: “La început Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul”. Acest început
din Geneza poate fi datat, deşi nu cred că putem face acest lucru cu prea mare
precizie. Nu are sens să spunem că totul a început în anul 4004 î.H., cum spune
Ussher. Probabil că acest început a avut loc cu miliarde de ani în urmă. Vedeţi
voi, noi vorbim despre un Dumnezeu al veşniciei. El era deja prezent când a
început creaţia. Aşa se explică timpul trecut din afirmaţia “La început era Cuvântul”. Aceasta înseamnă că
El exista înainte de acest început. Nu se spune că atunci a luat fiinţă
Cuvântul, adică la început, ci ni se arată că El exista deja la data acestui
început. Care început? Atât de demult cât puteţi voi să mergeţi cu imaginaţia.
Biblia spune: “La început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul” (Gen.
1:1). Acesta a fost începutul lui Dumnezeu? Nu. Mergeţi înapoi în timp de
la acest moment cât de mult puteţi. Eu pot merge până la miliarde de ani mai
înainte de creaţie. Poate că voi puteţi merge mai mult, dar să ne oprim la un
punct, să zicem la câteva miliarde de ani înainte de creaţie. Chiar şi atunci,
Dumnezeu exista deja. El vine din veşnicie, din trecutul veşniciei pentru a ne
întâlni. El nu are început. “La început era Cuvântul” trebuie citit
astfel: El era deja prezent când a fost acest început. Acum veţi spune: “Dar
trebuie să fi existat un început la un moment dat.” Ei bine, oriunde aţi
începe, El este deja acolo, El există deja de o veşnicie. “La început era
Cuvântul” – în limba originală sunt cinci cuvinte, dar nu există nici un om
pe faţa acestui pământ care să le poată înţelege, să le poată pătrunde întreaga
semnificaţie. Această primă afirmaţie a Evangheliei după Ioan ne lasă undeva în
spaţiu.
Cea de-a doua afirmaţie
este: “şi Cuvântul era cu Dumnezeu”. De aici reiese cât se poate de clar că El
este o persoană diferită de cea a lui Dumnezeu Tatăl. Nu puteţi spune că El
este Dumnezeu Tatăl pentru că El este cu
Dumnezeu. Acum va spune cineva: “Dacă El este cu Dumnezeu, înseamnă că El nu
este Dumnezeu.” Cea de-a treia afirmaţie ne pune la punct: “şi Cuvântul era
Dumnezeu”. Aceasta este o declaraţie clară şi fermă: Domnul Isus Hristos este
Dumnezeu. De fapt, limba greacă este şi mai clară pentru că în greacă, cuvântul
cel mai important este plasat la începutul propoziţiei, aşa că aceasta sună
astfel: “Dumnezeu era Cuvântul”. Este o afirmaţie categorică. Mai categoric de
atât nu se poate. Vreţi să daţi la o parte dumnezeirea lui Hristos? Dragi
prieteni, nu puteţi face acest lucru. Primele trei afirmaţii din Evanghelia lui
Ioan pun lucrurile la punct. “La început era Dumnezeu, şi Cuvântul era cu
Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu.”
Să trecem acum la versetul
14 şi vom observa alte trei afirmaţii.
v.14 Şi Cuvîntul S'a făcut trup,
şi a locuit printre noi, plin de har, şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui,
o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl. -
Observaţi afirmaţiile?
“Şi Cuvântul S-a făcut
trup”,
“Şi Cuvântul a locuit
printre noi”,
“El era plin de har şi
adevăr”.
Dacă filozoful grec ne-a
urmărit în timpul explicaţiilor asupra primului verset, acum cred că ne
părăseşte. El nu ar fi niciodată de acord cu întruparea Cuvântului (“Cuvântul
S-a făcut trup”). Limba greacă ne arată mai clar şi mai exact semnificaţia
acestui fapt, pentru că în greacă acest fragment sună astfel: “Cuvântul S-a
născut trup”.
Gândiţi-vă câteva
momente la acest enunţ. Dumnezeul veşniciei, Cel din vechime a venit la Betleem
ca un prunc gingaş care o face pe mama lui să plângă. Observaţi că Evanghelia
după Ioan nici nu consemnează episodul naşterii lui Isus Hristos în Betleem.
Ştiţi de ce? Ioan vorbeşte despre Unul prea măreţ pentru Betleem. Cuvântul din
veşnicie a devenit trup.
“Şi (Cuvântul) a locuit
printre noi” este cea de-a doua afirmaţie din versetul 14. “A locuit”
este traducerea lui “skenoo” care înseamnă “El Şi-a ridicat cortul
printre noi”. Trupurile noastre pământeşti sunt doar nişte corturi în care
trăim vremelnic.
Apostolul Pavel a folosit aceeaşi comparaţie: “Ştim,
în adevăr, că, dacă se desface casa pământească a cortului nostru trupesc...” (2
Cor. 5:1). Această casă în care trăim este un cort care poate fi suflat de
pe faţa pământ ului peste noapte,
poate dispărea într-o clipită. Pentru că eu şi voi trăim în aceste corturi,
Dumnezeul veşniciei a luat asupra Lui un trup omenesc şi astfel şi-a aşezat şi
El cortul printre noi, pe pământ. Aceasta este cea de-a doua afirmaţie a
versetului 14.
Să vedem care este cea
de-a treia afirmaţie a acestui verset: “plin de har şi de adevăr”. Întrebarea
firească aici este aceasta: “Dacă El S-a făcut trup, înseamnă că Şi-a impus
anumite limite.” Ioan ne spune: “Nu e chiar aşa... El este plin de har şi de
adevăr.” Cuvântul “plin” înseamnă că pur şi simplu nu se mai poate adăuga ceva.
El a adus întreaga dumnezeire cu El şi când a venit pe pământ era plin de har
şi de adevăr.
Acum vom trece la versetul
18 unde vom găsi alte trei afirmaţii. Vă rog să notaţi cât de bine este
organizat materialul lui Ioan.
v.18 Nimeni n'a văzut vreodată pe Dumnezeu;
singurul Lui Fiu, care este în sînul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut.``
Observaţi prima afirmaţie:
“Nici un om nu L-a văzut vreodată pe Dumnezeu.” De ce? El va explica acest
lucru în această Evanghelie. Domnul Isus va spune femeii de la fântână: “Dumnezeu
este Duh; şi cine se închină Lui trebuie să I se închine în duh şi adevăr”
(Ioan 4:24). Dumnezeu este Duh. Nimeni nu L-a văzut vreodată pe
Dumnezeu. Dar cum rămâne cu apariţiile Lui din Vechiul Testament? Dumnezeu nu S-a revelat niciodată pe Sine
în faţa ochilor omului, nici măcar în Vechiul Testament. Atunci, ce au văzut
acei oameni? Iacov a spus că L-a văzut pe Dumnezeu dar, de fapt, el l-a văzut
pe îngerul Domnului care s-a luptat cu el. Aceasta era o formă de manifestare a
divinităţii, dar Iacov nu L-a văzut pe Dumnezeu pentru că Dumnezeu este Duh. “Nimeni
n-a văzut vreodată pe Dumnezeu.”
Cea de-a doua afirmaţie
este: “singurul Lui Fiu”. Cel mai bun manuscris grecesc este cel al lui
Nestle, cărturarul german. El a ajuns la concluzia clară că nu este vorba
despre „singurul Fiu” ci de „singurul Dumnezeu”. Şi eu prefer această variantă.
“Care este în sânul Tatălui” ne spune foarte multe. El nu a venit din
capul lui Dumnezeu pentru a ne revela înţelepciunea lui Dumnezeu; nu a venit
din piciorul lui Dumnezeu pentru a fi slujitorul omului. El spune: “căci
M-am pogorât din cer ca să fac nu voia Mea. ci voia Celui ce M-a trimis” (Ioan
6:38). Isus era slujitorul lui Dumnezeu – a venit să-L slujească şi
slujindu-L pe Tatăl îi slujea şi pe oameni.) Isus nu a ieşit din picioarele lui
Dumnezeu, nu a ieşit nici din capul Lui; din sânul Tatălui a venit pentru a
dezvălui oamenilor inima lui Dumnezeu. El era singurul Fiu pe care L-a avut
Tatăl, Fiul care este în sânul Tatălui.
Cea de-a treia afirmaţie
completează versetul 18: “Acela L-a făcut cunoscut”. Cuvântul
grecesc din acest fragment este exegesato.
“Ago” înseamnă “a conduce” şi ex
înseamnă “afară”. Aceasta înseamnă că Isus Hristos L-a condus pe
Dumnezeu în afară, în văzul tuturor. Cunoaşteţi vreun lucru mai măreţ decât
acesta? O călătorie pe lună este un nimic în comparaţie cu aşa ceva.
Din trecutul veşniciei vine Dumnezeul acestui univers,
Creatorul tuturor lucrurilor şi ia asupra Lui un trup omenesc. Astfel, El Îl
aduce pe Dumnezeu în mijlocul oamenilor pentru ca oamenii să-L poată cunoaşte.
Dragul meu prieten, singura cale prin care Îl poţi
cunoaşte pe Dumnezeu este prin Isus Hristos. Isus Hristos a venit să-L reveleze
pe Dumnezeu pentru că El este Dumnezeu.
Nu am terminat cu aceste
afirmaţii. Mai este un lucru aici pe care aş dori să-l observaţi. Haideţi să
punem la un loc primul verset din fiecare din aceste trei grupe şi să vedem ce
va ieşi.
“La început era Cuvântul”,
“Şi Cuvântul S-a făcut
trup”,
“Nimeni n-a văzut vreodată
pe Dumnezeu.”
Nu-L puteţi vedea pe
Dumnezeu pentru că Dumnezeu este Duh. A fost nevoie ca Dumnezeu să ia trup
omenesc; a fost nevoie să devină asemenea nouă, unul dintre noi, pentru ca noi
să-L cunoaştem.
Acum să alăturăm cea de-a
doua secţiune din fiecare din cele trei grupe:
“Cuvântul era cu
Dumnezeu”,
“Şi a locuit printre noi”,
“singurul Lui Fiu care
este în sânul Tatălui.”
Gândiţi-vă puţin la faptul
că El era cu Dumnezeu, îngerii se plecau înaintea Lui, era egalul lui Dumnezeu.
Apostolul Pavel a scris astfel despre Domnul Isus: “n-a crezut ca un lucru
de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu” (Filipeni 2:6). Isus nu S-a
dus la şcoală ca să Se facă Dumnezeu; nici nu a lucrat peste program pentru a
obţine calitatea de Dumnezeu. Nu a căutat să obţină diploma de Dumnezeu. El nu
încerca să devină Dumnezeu pentru că era şi este Dumnezeu. Şi nici nu avea de
ce să se teamă că locul Lui în cer va fi luat de altcineva cât timp El a trăit
pe pământ pentru că nu era posibil acest lucru. El este Dumnezeu. Dar iată că
Se naşte în Betleem şi este înconjurat de câţiva păstori. Timp de 30 de ani El
a trăit în Nazaret fără să ştie nimeni cine este. Dumnezeu vine din veşnicie,
merge în Nazaret şi acolo lucrează ca tâmplar. De ce? Pentru ca voi să-L
cunoaşteţi pe Dumnezeu, dragi prieteni. Nu-L puteţi cunoaşte pe Dumnezeu decât
prin Isus Hristos. Singurul Lui Fiu care este în sânul Tatălui este Cel care
ni-L poate descoperi pe Dumnezeu. Nimeni altcineva nu o poate face.
Acum observaţi cea de-a
treia afirmaţie din fiecare grup:
“Cuvântul era Dumnezeu”,
“Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava
singurului născut din Tatăl, plin de har şi de adevăr”,
“Acela L-a făcut
cunoscut.”
Cât a trăit pe pământ,
Isus era în continuare Dumnezeu, plin de har şi de adevăr. Şi El L-a făcut
cunoscut pe Dumnezeu. El este singurul care Îl poate arăta pe Dumnezeu
oamenilor, Îl poate aduce în mijlocul oamenilor unde noi Îl putem cunoaşte.
Nu am terminat încă. Aş
dori să vă mai spun ceva. Cum poate fi împărţit acest univers?
Am stat de vorbă cu un om de ştiinţă care a lucrat la
proiectarea scuturilor protectoare ale navelor spaţiale. El este specialist în
energie termică, ştie tot ce se poate şti despre căldură. În timp ce luam masa
împreună, el mi-a spus: “Ştiai că acest univers este împărţit în lucruri
care pot fi luate în grupuri de câte trei? Eu cred că Dumnezeu Şi-a pus
amprenta asupra tuturor lucrurilor. Sfânta Treime este peste tot.” Apoi
mi-a explicat ce a vrut să spună. Universul are trei componente: timp, spaţiu
şi materie. Puteţi să spuneţi care este a patra? Interesant este că timpul,
spaţiul şi materia includ tot ce există în univers aşa cum îl cunoaştem noi.
Apoi, timpul are trei unităţi: trecut, prezent şi viitor. Puteţi să spuneţi că
mai există şi un al patrulea segment de timp în afară de acestea? Şi ce putem
spune despre spaţiu? Aici avem lungime, lăţime şi înălţime. Mai există o altă
direcţie? De asemenea, în ceea ce priveşte materia avem energie, mişcare şi
fenomene. Acestea sunt cele trei diviziuni ale primelor trei diviziuni.
Universul în care trăim poartă amprenta Sfintei Treimi.
Acum observaţi felul în
care este cuplată Întruparea în ceea ce am spus până acum. Versetul 1:
Timpul: “La început era Cuvântul şi Cuvântul era cu Dumnezeu.”
Spaţiul: “Cuvântul
S-a făcut trup”, a devenit trup, a coborât în acest spaţiu. Unde? La
Betleem, un punct geografic. De fapt, pentru El şi acest pământ era doar un mic
punct geografic. El Şi-a ridicat cortul aici, printre noi. Noi am privit slava
Sa, a Singurului Fiu
care era plin de har şi de adevăr.
Materia: “Nimeni
n-a văzut vreodată pe Dumnezeu; singurul Lui Fiu, care este în sânul Tatălui,
Acela L-a făcut cunoscut.” Omul L-a putut vedea şi cunoaşte pe Dumnezeu
pentru că Isus Hristos a devenit materie, a devenit om, a luat asupra Sa trup
de om. Acesta este timpul, spaţiul şi materia Întrupării. Să le împărţim şi pe
acestea în trei.
Trecut: “La început era
Cuvântul”.
Prezent: “Cuvântul
S-a făcut (a devenit) trup” (în zilele noastre).
Viitor: “Nimeni
n-a văzut vreodată pe Dumnezeu; singurul Lui Fiu... L-a făcut cunoscut.” La sfârşitul vieţii, apostolul Pavel a spus: “Şi
să-L cunosc pe El şi puterea învierii Lui...” (Filipeni 3:10).
Aceasta va fi în viitor, când Îl vom cunoaşte cu adevărat. Astăzi ştim atât de
puţin pentru că suntem mărginiţi.
Acum să luăm spaţiul cu
cele trei dimensiuni: lungimea, lăţimea şi înălţimea.
Lungimea: “La început
era Cuvântul.”
Lăţimea: El a venit pe
pământ şi a fost făcut trup.
Înălţimea: Nici un om
nu L-a văzut vreodată pe Dumnezeu; singurul Fiu al lui Dumnezeu, care este în
sânul Tatălui, a venit din înălţimi pentru a ni-L înfăţişa pe Dumnezeu.
Acum să luăm în
considerare cele trei aspecte ale materiei: energia, mişcarea şi fenomenele.
Energia: La
început era Cuvântul şi Cuvântul era cu Dumnezeu – aceasta este energia. Cum a
luat fiinţă acest univers? Dumnezeu a vorbit. Orice persoană raţională se
confruntă cu această întrebare: cum a luat fiinţă acest univers? Acesta este
motivul pentru care este atât de populară teoria evoluţiei – ea oferă omului
firesc o explicaţie pentru originea universului. Dacă gândiţi cât de cât,
trebuie să aveţi o explicaţie pentru originea universului. De unde a apărut
totul? Ei bine, iată răspunsul: “La început era Cuvântul.” Dumnezeu a
vorbit. Acesta a fost primul lucru care s-a întâmplat. Când Dumnezeu vorbeşte,
când Cuvântul vorbeşte, energia este transformată în materie. Ce este fisiunea
atomică? Este materie devenită din nou energie. Creaţia a început cu energie.
La început era Cuvântul. Cuvântul era cu Dumnezeu. Cuvântul era Dumnezeu.
Mişcarea:
Cuvântul a fost făcut trup. El a venit din slava cerească aici, pe pământ.
Fenomene: Cel mai
mare fenomen din această lume este Isus Hristos! Minunile lumii antice,
minunile pe care le vedem în prezent sunt nimic pe lângă minunea Întrupării –
Dumnezeu a devenit om!
Aceste afirmaţii sunt
mai presus de noi toţi, dar în acelaşi timp sunt de o simplitate uluitoare.
Le-am citit, le-am memorat şi totuşi, nici un om nu le-a putut cuprinde
vreodată întreaga semnificaţie. “La început era Cuvântul şi Cuvântul era cu
Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu. ... Şi Cuvântul S-a făcut trup şi a locuit
printre noi plin de har şi adevăr. Noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca
a singurului născut din Tatăl... Nimeni n-a văzut vreodată pe Dumnezeu;
singurul Lui Fiu, care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut” (v.
1, 14, 18).
Aceste trei versete sunt
trei mari pietre de construcţie. Să vedem acum care este cimentul care le ţine
la un loc.
v.3 Toate
lucrurile au fost făcute prin El; şi nimic din ce a fost făcut, n'a fost făcut
fără El.
Domnul Isus Hristos este
Creatorul. Nu numai că a existat dinainte de Betleem, dar a şi creat acest
univers, inclusiv materia şi materialele din care a fost făcut Betleemul. Toate
lucrurile au fost făcute de El; El este instrumentul creaţiei. Nimic nu a luat
fiinţă fără El.
v.4 În El era
viaţa, şi viaţa era lumina oamenilor.
Acum suntem confruntaţi
cu două din cele mai simple lucruri din lume: lumina şi viaţa. Zoe şi phos
sunt cele două cuvinte folosite în original. De la zoe avem cuvântul zoologie, studiul vieţii; iar de la phos tot ce ţine de foto, cum ar fi
fotografia, de exemplu. Aceste două lucruri sunt atât de comune încât considerăm
că se cuvine să existe. Viaţa – o vedem peste tot. Sunteţi înconjuraţi de viaţă
chiar în acest moment. Mergeţi într-o pădure şi vedeţi în jurul vostru numai
viaţă. Dar oare puteţi voi explica această viaţă? Întâlnim articole în diferite
reviste în care se spune că anumiţi cercetători au descoperit sursa vieţii. Dar
dacă le citiţi cu atenţie veţi observa că nu este vorba despre aşa ceva, deşi
oamenii de ştiinţă cred că sunt foarte aproape de descoperirea sursei vieţii.
Ei pun la microscop o frunză verde. La un moment dat, ei văd că o celulă
minusculă este aranjată într-un anumit fel şi este lipsită de viaţă. În
momentul următor, celula este într-un aranjament diferit şi este vie. Imediat
după aceea ea începe să crească şi să se dividă, înmulţindu-se. De ce face
acest lucru? Pentru că în ea este viaţă.
Celălalt lucru la fel de
comun este lumina. Ce este lumina? Am ascultat explicaţiile unui
specialist, dar când acesta a terminat de explicat eu tot nu ştiam dacă lumina
este ceva real sau reprezintă doar nişte unde care pot tăia un lucru şi totuşi
lumina trece mai departe. Aşa cum ştiţi, lumina de un anumit fel trece prin
obiecte care ar opri undele. Oare ce este totuşi lumina?
Vedeţi dar că avem de-a
face cu lucruri fundamentale pe care oamenii, cu toată aparatura sofisticată de
care dispun acum, nu le pot explica. Ştim atât de puţine despre lumea
înconjurătoare!
Dragii mei, tocmai
pentru că ştim atât de puţine despre lumea această, să ne îndreptăm cu dragoste
către cel ce-a creat-o. Ne va primi cu dragoste şi, cu siguranţă, ne va spune
tot ce avem nevoie să ştim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu