FILIPENI 2:5-8
v.5 Să aveţi în voi gîndul acesta, care era şi în
Hristos Isus:
Care a fost
caracteristica principală a gândului lui Hristos? Smerenia! Poate vă amintiţi
îndemnul primit în capitolul 4 din Efeseni, acela de a ne purta într-un chip
vrednic de chemarea pe care am primit-o. Acolo urmează descrierea următoare:
“cu toată smerenia şi blândeţea, cu îndelungă răbdare; îngăduiţi-vă unii pe
alţii în dragoste.”
Acesta este gândul lui Hristos.
Nici eu, nici voi nu
putem fi smeriţi. Nu putem fi blânzi. Nu suntem făcuţi să fim astfel. Vrem să
stăm pe propriile picioare şi să avem noi ultimul cuvânt. Să nu spuneţi că nu
este aşa pentru că vă înşelaţi singuri. Nici unuia dintre noi nu-i place să fie
ofensat cu ceva. Nici unuia dintre noi nu-i place să fie ignorat. Dacă suntem
călcaţi în picioare în mod sistematic (metaforic vorbind), dezvoltarea noastră
are de suferit.
Am auzit că fiul unui
foarte bun lucrător al lui Dumnezeu a ajuns un vagabond. De ce? El avusese un
frate mai mare care era un personaj strălucitor. Acest băiat auzea mereu laude
la adresa fratelui mai mare care făcuse nu ştiu ce lucru extraordinar. Aşa că
el a luat-o în direcţia opusă alegând calea răzvrătirii. Aceasta este reacţia
firească a omului firesc. Şi nu ajută cu nimic să mergi la acel tânăr şi să
spui: “Fiule, ignoră toate aceste laude”. El nu va ignora nimic. Omul care nu
este născut din nou nu este în stare, nu poate să adopte o poziţie de smerenie.
Ajungem acum la una din
cele mai importante afirmaţii teologice din Scriptură. Unii consideră că
aceasta este cea mai importantă afirmaţie doctrinară din Noul Testament
referitoare la persoana lui Hristos şi este cunoscută sub denumirea de kenosis (golire). Acest fragment va
arăta foarte clar că Hristos nu S-a golit pe Sine de natura Sa divină. De
asemenea, vom afla care sunt cei paşi ai smeririi (umilirii) pe care i-a făcut Hristos. Aş
dori să pot schiţa pentru voi cât mai exact cu putinţă caracterul extraordinar
de măreţ al celor descrise în următoarele versete. Mi-aş dori să pot exprima
aceste lucruri astfel încât toţi cei care ascultă să înţeleagă de la ce
înălţime de nedescris S-a coborât Domnul Isus şi la ce poziţie umilă a fost de
acord să vină pe pământ. Miliardele de ani lumină care străbat spaţiul cosmic
nu înseamnă nimic în comparaţie cu distanţa de la care a venit Isus pe pământ.
Avem aici şapte paşi
coborâtori. Apoi avem şapte paşi care urcă şi care vorbesc despre înălţarea lui
Hristos. Primul lucru pe care îl vedem în smerire (umilire) este gândul lui Hristos. Apoi
vom vedea gândul lui Dumnezeu. În gândul lui Dumnezeu Tatăl este decizia de a-L
înălţa pe Domnul Isus Hristos. Dacă vreţi să ştiţi ce puteţi face pentru a fi
în voia lui Dumnezeu – nu ştiu unde trebuie să mergeţi sau ce trebuie să faceţi
– dar pot să vă spun un lucru: de vreme ce scopul lui Dumnezeu este să-L înalţe
pe Isus Hristos, cred că acesta ar trebui să fie şi scopul nostru. Noi trebuie
să-L preamărim pe Domnul Isus Hristos, oriunde ne-am afla şi orice am face.
Trebuie să fim una cu Tatăl în ce priveşte scopul său suprem care este
înălţarea, preamărirea lui Isus Hristos.
Primul pas coborâtor a
fost făcut atunci când Fiul lui Dumnezeu a părăsit slava cerească. El a coborât
tot mai mult, până a ajuns pe pământ, acolo unde ne aflam noi, oamenii. Noi
nici măcar nu putem cuprinde cu mintea noastră omenească, mărginită,
imensitatea acestui pas făcut din slava cerească până pe pământ. Ceea ce a
făcut Domnul pentru noi nu poate fi înţeles deplin de mintea omenească.
v.6 El, măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuş
n'a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu,
Trebuie să recunosc că
aceasta este o traducere un pic stângace. Când Hristos Se afla la dreapta lui
Dumnezeu Tatăl, El nu se agăţa cu disperare de această poziţie. Nu se punea
problema că El ar fi în pericol să piardă această poziţie din cauza vreunei
scăpări, a vreunei greşeli din partea Sa sau din cauza abilităţii sau a ambiţiei
vreunui concurent. El nu a mers la şcoală pentru a învăţa cum să devină
Dumnezeu şi nici nu fusese promovat din altă poziţie. El a fost din totdeauna Dumnezeu. Nu se punea problema ca
domnul Isus să-I spună lui Dumnezeu Tatăl: “Ai grijă să-Mi păstrezi locul timp
de 33 de ani cât voi fi plecat. Să fii cu ochii pe Gabriel! Cred că i-ar plăcea
să-mi ia locul.” Nu mă înţelegeţi greşit – nu am nici cea mai mică intenţie să
fiu ireverenţios faţă de cele sfinte. Vreau doar să vă fac să înţelegeţi că
Isus nu ţinea cu tot dinadinsul la poziţia Sa, nu era ceva la care nu ar fi
vrut să renunţe cu nici un chip. Această poziţie din slavă, de la dreapta
Tatălui, Îi aparţinea de drept. El era şi este şi va fi Dumnezeu.
Tot la fel de adevărat
este faptul că Isus nu a părăsit cerul cu strângere de inimă sau cu reţinere.
Nu a existat nici un moment în care El să spună: “Ce rău îmi pare că trebuie să
părăsesc cerul. Nu vreau să plec pe pământ.” Isus a venit pe pământ cu bucurie:
“pentru bucuria care-I era pusă înainte a suferit crucea”. Isus a spus:
“Iată-Mă (în sulul cărţii este scris despre Mine), vin să fac voia Ta,
Dumnezeule!” Isus a venit pe pământ cu bucurie. El nu a lăsat în urmă ceva ce
ţinea cu tot dinadinsul să păstreze atunci când a venit pe pământ.
În continuare vom vedea
care este pasul al doilea în jos:
v.7 ci S'a desbrăcat pe sine însuş şi a luat un
chip de rob, făcîndu-Se asemenea oamenilor.
Literal, în loc de “S-a
dezbrăcat” este “S-a golit pe Sine Însuşi”. Cuvântul grecesc este kenoo. Teoria “golirii” (kenosis) îşi derivă numele de la acest
cuvânt. Hristos S-a golit pe Sine. Întrebarea este: de ce anume S-a golit
Hristos? Sunt voci care spun că Hristos S-a golit de natura Sa divină. Toţi
gnosticii din Biserica primară au propagat prima erezie spunând că El S-a golit
de natura divină, că natura divină a intrat în El o dată cu botezul Său şi l-a
părăsit la cruce. Ei bine, această teorie nu este susţinută nicăieri în Biblie,
de nici un verset. Domnul Isus S-a golit de ceva, dar nu de natura Sa divină.
El era 100% Dumnezeu atunci când era hrănit de mama Sa, Maria. Chiar şi atunci
ar fi putut să întrerupă, cu un singur cuvânt, existenţa acestui univers pentru
că avea puterea aceasta – era Dumnezeu şi în acele momente. Nu a existat nici
un moment în care El să nu fi fost Dumnezeu. Apostolul Ioan scrie: “La început
era Cuvântul şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu. El era la
început cu Dumnezeu. Toate lucrurile au fost făcute prin El; şi nimic din ce a
fost făcut, n-a fost făcut fără El…. Şi Cuvântul S-a făcut trup şi a locuit
printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă
întocmai ca slava singurului născut din Tatăl.” (Ioan 1:1-3, 14).
Atunci, de ce anume S-a
golit Domnul Isus când a venit pe pământ, dacă nu de natura Sa divină? Eu cred
că S-a golit de prerogativele
divinităţii (de manifestarea slavei Sale şi de manifestarea unora dintre
atributele Sale în mod independent faţă de voia Tatălui). El a trăit pe pământ
cu anumite limite, dar erau limite impuse de El însuşi asupra persoanei Sale
(în subordonare voită şi ascultare deplină de Tatăl). Nu a existat nici un
moment în care Isus să nu fi fost Dumnezeu. Şi nici nu a fost mai puţin
Dumnezeu pentru că era în trup omenesc, totuşi El S-a golit de prerogativele
divinităţii Sale.
Cei câţiva păstori şi
oameni înţelepţi, chiar şi mulţimea de îngeri, au reprezentat o întâmpinare
destul de săracă pentru Fiul lui Dumnezeu la naşterea acestuia pe pământ.
Întregul univers ar fi trebuit să fie prezent la acest eveniment, nu numai cei
câţiva care s-au adunat acolo. Toate
făpturile inteligente ar fi trebuit să fie acolo. Conducerea Romei ar fi
trebuit să fie acolo. Nu ar fi trebuit să vină numai câţiva înţelepţi din
Răsărit. Ar fi trebuit să vină înţelepţi din toate cele patru puncte cardinale.
Şi templul din Ierusalim ar fi trebuit să fie gol în ziua aceea – toţi ar fi
trebuit să vină la Betleem. Dar nu a fost aşa.
De ce nu i-a forţat
Domnul să vină? Pentru că El renunţase la prerogativele divinităţii Sale. Isus
a acceptat să se nască într-un loc murdar, nu în acel staul frumos şi bine
aranjat şi decorat din felicitările de Crăciun. El a acceptat să crească până
la vârsta adultă într-un orăşel mizerabil numit Nazaret. A fost de acord să fie
numai un tâmplar oarecare. Ar fi putut avea slava cerească în El şi asupra Lui
tot timpul, dar nu a fost aşa. Nici nu a avut un nimb deasupra capului sau o
aură, aşa cum vedem în atâtea picturi cu chipul Său.
A fost nevoie ca Iuda să-L sărute pe Domnul
Isus în noaptea când a fost prins pentru ca mulţimea aceea să ştie care este
omul ce trebuie arestat. El nu Se deosebea în chip dramatic de cei din jurul
său printr-un fel de lumină supranaturală sau printr-o glorie nepământeană ce
s-ar fi revărsat din El tot timpul. Isus era o fiinţă omenească, dar în acelaşi
timp era şi Dumnezeu întrupat. Isus a lăsat în urmă prerogativele conferite de
natura Sa divină.
Putem fi siguri de
acest lucru? Eu cred că da. După ce şi-a încheiat lucrarea, Isus i-a adunat pe
ucenicii Săi în ultima Lui noapte pe acest pământ şi a rostit o rugăciune
minunată pentru Tatăl Său ceresc. Unul din lucrurile spuse în rugăciunea aceea
suna astfel: “Şi acum, Tată, proslăveşte-Mă la Tine însuţi cu slava pe care o
aveam la Tine, înainte de a fi lumea” (Ioan 17:5). Observaţi acest lucru: Isus
S-a rugat să-I fie redată slava cerească. El nu S-a rugat să primească înapoi
natura Sa divină, pentru că nu renunţase niciodată la ea. Dar acum, când era pe
punctul de a Se întoarce în cer, El cere să-I fie redată slava Sa, o
prerogativă a naturii Sale divine. Este evident că El renunţase la această
slavă. “Fiind în chip de Dumnezeu, n-a considerat de apucat să fie egal cu
Dumnezeu, ci S-a golit pe Sine însuşi, luând chip de rob, făcându-se asemenea
oamenilor…”.
Cel de-al treilea pas
în smerirea (umilirea) lui Hristos este acesta: “a luat chip de rob”. El a lucrat ca
tâmplar. Dacă aţi fi trăit în Nazaret pe vremea aceea şi dacă aţi fi avut o uşă
stricată şi aţi fi venit la El, cerându-I ajutorul, El v-ar fi spus: “Vin
imediat!” Domnul Isus a luat asupra lui poziţia de slujitor, de rob. Ar fi
putut să se nască în palatul Cezarului. El era un Rege, dar nu a emis nici o
pretenţie în acest sens, nici nu a susţinut acest lucru în primii ani ai
lucrării Sale. De fapt, nu a spus acest lucru decât cu ocazia intrării Sale
aşa-zis triumfătoare în Ierusalim.
Isus a venit în această
lume ca un om obişnuit, lipsit de importanţă, un om oarecare. Nu numai că S-a
smerit atunci când a venit pe pământ în trup de om, dar chiar a venit în
mijlocul oamenilor ca unul dintre ei. Nu a avut un chip deosebit, nu a avut o
înfăţişare cu totul ieşită din comun.
Profetul Isaia a scris
despre Hristos că va veni ca “Vlăstar al lui Isai” (Isaia 11:10). Ca tânăr predicator
mă întrebam adesea de ce nu a spus Isaia “un vlăstar al lui David”. Şi am
descoperit motivul pentru care nu este aşa. La naşterea lui Isus, Maria, care
se trăgea din David (la fel ca Iosif, dar pe o altă linie), era o simplă fată
de la ţară. Părinţii pământeşti ai lui Isus au fost simpli ţărani care trăiau
într-o localitate neînsemnată numită Nazaret. Sigur că Isus a fost un
descendent al lui David.
Dar David a fost împăratul uns de Domnul.
Dar tatăl lui, Isai, a fost un crescător de vite din Betleem, iar întreaga
linie genealogică a ajuns la aceeaşi poziţie de simpli ţărani în vremea Mariei
şi a lui Iosif. Domnul nostru S-a născut într-o familie de simpli ţărani.
Cel de-al patrulea pas
în umilirea Sa a fost următorul: “făcându-se asemenea oamenilor”. Vreme de ani
de zile, acest lucru nu m-a impresionat deloc. Eu sunt om şi îmi place că sunt
om. Nu vedeam de ce era o umilinţă să fii om. Este o demnitate anume în fiinţa
omenească pe care nu o vedeam deloc asociată cu umilinţa. De ce să fie o umilinţă
să fii om?
v.8 La înfăţişare a fost găsit ca un om, S-a
smerit şi S-a făcut ascultător până la moarte, şi încă moarte de cruce.
Cel de-al cincilea pas
în umilirea Domnului nostru este acela că El S-a smerit. “La înfăţişare a fost
găsit ca un om, S-a smerit…”. Noi am fost umiliţi de un lucru făcut sau spus de
altcineva despre noi. Observaţi însă că Isus S-a smerit singur, nu a făcut
nimeni altcineva acest lucru. Este cel mai greu să te smereşti singur.
Unul din lucrurile cele
mai frumoase pe care le-am citit despre John Wesley se referă la un incident
care a avut loc atunci când trebuia să treacă un pârâu peste care fusese
aruncată o punte foarte îngustă. Era atât de îngustă încât nu putea trece decât
o persoană o dată. Acum este cunoscut conservatorismul teologic pe care îl
promova acest predicator.
Tocmai începuse să păşească pe punte când l-a
văzut pe un teolog liberal. Acesta a înălţat capul şi a spus: “Nu-i voi da
niciodată întâietate unui nebun.” John Wesley l-a privit pentru o clipă, a
zâmbit şi a început să dea înapoi spunând: “Eu îi voi face loc întotdeauna.”
Dragi prieteni, este greu să acceptăm o
poziţie umilă. Eu am o părere mult mai bună despre John Wesley de când am citit
această istorioară. Deşi nouă ne este greu să ne smerim, Domnul Isus S-a
smerit, a acceptat de bunăvoie această poziţie umilă.
Mulţi am avut parte de
experienţe umilitoare în viaţa noastră. Deşi suntem umiliţi de multe ori, noi
nu ne smerim de bunăvoie. Domnul Isus S-a smerit şi asta este cu totul altceva.
Cel de-al şaselea pas
în umilirea Domnului Isus: “S-a făcut ascultător până la moarte”. Moartea este
un lucru foarte umilitor. Nu este naturală. Îi aud pe câte unii spunând la
înmormântări că persoana decedată arată natural. În general, aceasta este o
afirmaţie făcută de un prieten bine intenţionat care vrea să-i mângâie pe cei
din familie. Eu nu ştiu de ce m-ar mângâia faptul că bunicul
arată natural în moarte şi abia mă abţin să nu dau replica: “Nu, nu arată
natural.” Moartea nu este naturală. Dumnezeu nu l-a creat pe om pentru a muri.
Omul moare din cauza păcatului, din cauza nelegiuirii sale.
Moartea a venit în lume prin greşeala unui singur om – Adam
şi astfel a trecut asupra tuturor oamenilor. Dar Dumnezeu nu l-a creat pe om să
moară.
Când a venit pe pământ,
Domnul Isus era întrucâtva diferit de ceilalţi oameni. Noi am venit pe pământ
ca să trăim. Eu, unul, spun sincer că nu vreau să mor; dimpotrivă, vreau să
trăiesc. Lucrarea încredinţată de Dumnezeu avansează şi eu aş dori să trăiesc
atât cât va îngădui Domnul. Spre deosebire de noi, Domnul Isus S-a născut pe
pământ ca să moară. A venit pe pământ ca să moară. Nu era obligat să moară, dar “S-a făcut
ascultător până la moarte”. Şi S-a dat pe Sine să moară, fără să fie obligat să
facă acest lucru. El a dorit să moară. De ce? Pentru ca să ne mântuiască pe
mine şi pe tine, dacă noi alegem să credem în El. În Evanghelia după Ioan sunt
consemnate următoarele cuvinte ale lui Isus: “aşa cum Mă cunoaşte pe Mine
Tatăl, şi cum cunosc Eu pe Tatăl; şi Eu Îmi dau viaţa pentru oile Mele. …Tatăl
Mă iubeşte pentru că Îmi dau viaţa, ca iarăşi s-o iau. Nimeni nu Mi-o ia cu
sila, ci o dau Eu de la Mine. Am putere s-o dau şi am putere s-o iau iarăşi:
aceasta este porunca pe care am primit-o de la Tatăl meu.” (Ioan 10:15, 17,
18).
Cel de-al şaptelea şi
ultimul pas în umilirea lui Hristos este marcat de cuvintele “şi încă moarte de
cruce”. El nu numai că S-a făcut ascultător până la moarte, ci S-a făcut
ascultător până la moarte de cruce. Poate că am înţelege mai bine dacă am spune
că Hristos a murit pe scaunul electric, în camera de gazare sau a fost
spânzurat. Poate că aceşti termeni sunt mai familiari publicului de astăzi.
Oricum, ideea este că Isus a murit de o moarte ruşinoasă, degradantă. El a
venit din slava cea mai înaltă şi a ajuns la cel mai de jos nivel al umilirii.
De ce a făcut El acest lucru? Să revenim la cuvântul “altora”. “Fiecare din voi
să se uite nu la foloasele lui, ci şi la foloasele altora.” Isus a părăsit
slava cerească şi a venit pe pământ, S-a făcut asemenea oamenilor şi a murit în
rând cu tâlharii pentru alţii – pentru mine şi pentru tine. Să-I mulţumim lui
Dumnezeu pentru aceasta! Acesta este gândul lui Hristos.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu