În general, se presupune că Evanghelia după Ioan este uşor de înţeles.
Auzim adesea clişeul: “Evanghelia după Ioan este Evanghelia simplă.”
Simplitatea limbajului folosit a înşelat însă pe mulţi. Este într-adevăr scrisă
în cuvinte monosilabice sau bisilabice. Mă voi folosi de câteva versete pentru
a ilustra acest lucru.
“A venit la ai Săi şi ai Săi nu L-au primit. Dar tuturor celor ce L-au
primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai
lui Dumnezeu” (Ioan 1:11-12).
Nu avem nici o problemă
cu aceste cuvinte luate în înţelesul lor imediat, dar avem de-a face, de fapt,
cu cea mai profundă Evanghelie.
Luaţi, de exemplu, expresia: “voi în Mine şi Eu în
voi”, care apare în Ioan 14:20. Şapte cuvinte – o conjuncţie, două
prepoziţii şi patru pronume. Orice şcolar de clasa a patra va şti să vă dea
definiţia lor. Dar dacă le alăturaţi în această expresie – “voi în Mine şi
Eu în voi” – nici cel mai profund teolog, nici cel mai priceput filozof nu
poate demonstra şi cuprinde întreaga lor semnificaţie. “Voi în mine”
ştim că înseamnă mântuire; “şi Eu în voi” înseamnă sfinţire, dar dincolo
de aceasta nu putem înainta.
Noi credem adesea că, dacă ştim ce înseamnă unele
cuvinte, putem înţelege semnificaţia unui enunţ. Cuvintele pot fi simple, dar
înţelesul extrem de profund.
Jerome, cunoscutul teolog
a spus: “Ioan excelează în profunzimile tainelor divine.” Nu a existat
afirmaţie mai adevărată decât aceasta, în ceea ce priveşte Evanghelia după
Ioan.
Să vorbim acum, foarte
sumar despre autor. Deşi se presupune că aceasta este Evanghelia cea mai
simplă, nu se presupune întotdeauna că apostolul Ioan este autorul ei. Şcoala
Baur-Tubingen din Germania a iniţiat cu mai mulţi ani în urmă un atac asupra
Evangheliei după Ioan.
Unul din motivele pentru
care s-a crezut că Ioan nu a scris această Evanghelie a fost acela că se credea
că Papias (Un teolog pe care l-am citat şi în cazul celorlalte Evanghelii) nu a
menţionat niciodată că Ioan este autorul. Dar iată că profesorul Tischendorf
din Germania, care a găsit Codex Sinaiticus –
probabil cel mai bun manuscris al Vechiului Testament – în mănăstirea
Sf. Ecaterina din peninsula Sinai, lucra în biblioteca din Vatican când a dat
peste un manuscris vechi care avea un citat din Papias în care se arăta clar că
Ioan a fost autorul acestei Evanghelii.
Mie unul nu-mi trebuie o autoritate mai mare decât
aceasta.
De asemenea,
Clement din Alexandria, care a trăit în jurul anului 200 d.H., face afirmaţia
conform căreia Ioan a fost convins de prieteni şi mişcat de Duhul lui Dumnezeu
să scrie o Evanghelie spirituală. Şi eu cred, că Evanghelia după Ioan este acea
Evanghelie spirituală. Eu unul nu am nici cea mai mică umbră de îndoială în
această privinţă.
Şi totuşi, întrebarea cea
mai importantă este: De ce a scris Ioan această Evanghelie? În ce priveşte
ordinea cronologică a scrierii Evangheliilor, aceasta a fost ultima. A fost
scrisă probabil în jurul anului 100 d.H. Toţi ceilalţi apostoli muriseră,
scriitorii Noului Testament dispăruseră, el era singurul care rămăsese în
viaţă.
În încercarea de a răspunde la această întrebare ne lovim
din nou de o diversitate de teorii. Unii spun că Ev. după Ioan a fost scrisă
pentru a contracara prima erezie a bisericii care era gnosticismul. Cine erau
gnosticii?
Gnosticii era un grup filozofic care credea că Isus era
Dumnezeu dar nu şi om, că apostolii doar au crezut că L-au văzut, când de fapt
nu au văzut nimic. Irineu spune în mod explicit că Ioan a scris această
Evanghelie pentru respingerea ideilor gnosticului Cerintius.
De asemenea, mai sunt unii care spun că acest text este
un supliment pentru alte texte, că Ioan doar a adăugat unele lucruri la cele
spuse de alţii. Dar Hase răspunde la o astfel de idee în felul următor: “Această
Evanghelie nu este o lucrare de peticire şi nu umple spaţii vacante.”
Vedeţi voi, aceste teorii
nu dau nici un răspuns adecvat care să explice toate faptele neobişnuite din
această Evanghelie. Singura explicaţie satisfăcătoare pare să fie aceea că Ioan
a scris la cererea bisericii care avea deja trei Evanghelii (Matei, Marcu şi
Luca circulau deja) şi dorea ceva mai spiritual, mai profund, ceva
ce îi va ajuta pe creştini să crească.
Aşa ceva spune şi Sf. Augustin, figură proeminentă
a bisericii primare:
(citez) “Din
cele patru Evanghelii sau, mai degrabă, dintre cele patru cărţi ale aceleiaşi Evanghelii,
sfântul apostol Ioan – comparat pe merit cu un vultur în ce priveşte priceperea
sa în cele spirituale – s-a înălţat mult mai sus şi în chip mult mai sublim
decât ceilalţi trei. Prin declaraţia sa, prin această înălţare a mesajului, el
a dorit ca şi inimile noastre să fie înălţate.”
Acesta este scopul
Evangheliei după Ioan. Acesta este motivul pentru care a scris Ioan această
carte.
Filozofii greci, gândirea
grecească pentru care a scris Luca s-ar fi oprit la primul verset şi ar fi
spus: “Am terminat cu tine. Nu te putem urmări.” Dar Ioan nu scria
pentru ei, aşa că el spune “Nimeni n-a văzut vreodată pe Dumnezeu; singurul
Lui Fiu, care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut” (Ioan
1:18). El L-a dezvăluit pe Dumnezeu astfel încât omul să-L poată vedea şi
cunoaşte. Omul fără început este Fiul care vine din veşnicie.
Luca, în calitatea sa de
medic, Îl privea pe Isus ca printr-un miscroscop. Deşi metoda lui Ioan este
diferită, el ajunge la aceeaşi concluzie ca Luca. Nu putem numi metoda lui Ioan
metodă ştiinţifică. Creştinul care Îl cunoaşte pe Hristos şi crede în El nu are
nevoie să i se mai spună despre naşterea din fecioară; el crede deja acest
lucru. Prin urmare, când un astfel de creştin începe să citească Evanghelia
după Ioan se bucură de o mare încântare şi de o bucurie de nedescris.
Din păcate, creştinul
crede că şi cel necredincios ar trebui să aibă Evanghelia după Ioan. Veţi vedea
că este cel mai des folosită de către toţi lucrătorii pe câmpul de misiune. La
urma urmei, nu consideră creştinul obişnuit că aceasta este Evanghelia simplă?
Este simplă? Este profundă. Este pentru credincioşi. Îi ajută pe aceştia să
crească.
Cu ani în urmă, aveam un
prieten medic care, datorită poziţiei sale, putea să adune studenţi de la
universitate pentru o oră de studiu biblic. Aceştia erau tineri care studiau
ştiinţele exacte. Ştiţi cu ce a început? Cu Evanghelia după Ioan, aşa e.
Mi-a spus plin de entuziasm: “I-am şocat de-a dreptul
cu primul capitol!” Peste câteva săptămâni l-am întâlnit din nou şi l-am
întrebat cum merge. “Nu prea mai vine nimeni.” La urma urmei, aceştia erau
studenţi care cercetau totul la microscop şi puneau totul în eprubetă. I-am
spus prietenului meu: “De ce nu ai început cu Evanghelia după Luca?” El
mi-a răspuns: “Pentru că am vrut să le prezint Evanghelia simplă!” Ei
bine, nu a reuşit.
Evanghelia după Ioan nu este simplă; este
profundă şi este pentru credincioşi.
De asemenea, un profesor
de seminar a fost rugat să ţină un studiu biblic pentru oamenii de afaceri din
comunitate. Ghiciţi ce carte a luat! Aveţi dreptate. A luat Evanghelia după
Ioan. El şi-a spus: “Aceşti oameni nu ştiu prea multe despre religie, despre
Biblie, aşa că le voi preda Evanghelia după Ioan!”
Ar fi fost bine să fi luat Evanghelia după Marcu pentru
că aceea este Evanghelia acţiunii. Este Evanghelia omului puternic. Dar el a
ales Evanghelia după Ioan.
Evanghelia după Ioan este
pentru cei care cred deja, repet lucrul acesta. Când ajungeţi la fragmentul
cuprins între capitolul 13 şi capitolul 17 puteţi pune un semn deasupra
lor pe care să scrie: “Numai pentru credincioşi!” Nu cred că această
secţiune a fost scrisă cu gândul la cei necredincioşi. Isus i-a luat pe ai Săi
în odaia de sus şi le-a dezvăluit lucruri care să-i ajute să crească. Nici un
alt evanghelist nu redă aşa ceva. De ce? Pentru că ei Îl prezintă pe Hristos ca
Mântuitor al lumii. Acum va întreba cineva: “Dar Ioan nu face acest lucru?” Ba
da, dar el scrie în primul rând pentru creşterea spirituală a celor
credincioşi.
Ioan vorbeşte mai multe
decât toţi ceilalţi evanghelişti despre Hristos cel înviat. De fapt, scrie mai
mult decât toţi trei la un loc despre Isus Hristos înviat.
Pavel spune că, deşi L-am cunoscut pe Hristos conform
firii pământeşti, acum nu-L mai cunoaştem aşa. Acum Îl cunoaştem ca Hristos cel
înviat. Din acest motiv, Ioan încearcă să spună mai multe despre apariţiile lui
Hristos după înviere, consemnând şapte dintre ele.
Prima a fost cea mai
dramatică; i-a apărut Mariei Magdalena chiar în grădină. Cea de-a doua a fost
înaintea ucenicilor în camera de sus. Toma a fost absent atunci. Cea de-a treia
apariţie are loc tot în camera de sus, dar de data aceasta este prezent şi
Toma. Aceste trei apariţii sunt redate în cap. 20. Apoi Îl vedem apărând
la Marea Galileii.
Câţiva ucenici
plecaseră la pescuit. El i-a strigat de pe ţărm şi i-a întrebat dacă au peşte.
Pentru detalii citiţi Ioan 21:5.
El mă va întreba şi pe
mine şi vă va întreba şi pe voi acelaşi lucru. Aţi pescuit ceva recent? Ţineţi
minte că trebuie să pescuiţi numai după instrucţiunile Sale.
După aceea Isus pregăteşte
micul dejun pentru ucenici.
Prieteni, îmi doresc să fi fost acolo pentru acel
mic-dejun în aer liber!
Dragi mei să ştiţi că Domnul Isus vrea să vă hrănească şi
pe voi dimineaţa – precum şi în timpul zilei, şi seara – cu hrană spirituală.
Tot atunci îi încredinţează lui Simon Petru slujba sa.
Domnul îl întreabă: “Simone, fiul lui Iona, mă iubeşti tu mai mult decât
aceştia?” (Vezi Ioan 21:15-17). Isus nu a spus că trebuie să ai
diplomă de absolvire a unui seminar teologic pentru a-I sluji. El a întrebat:
“Mă iubeşti!” Aceasta este condiţia!
Dragii mei nu mă
înţelegeţi greşit. Dacă Îl iubiţi, veţi dori să vă pregătiţi pentru a-I sluji
mai bine pentru lucrarea pe care o are în plan. Dar El vrea să ştie dacă Îl
iubiţi.
Motivul pentru care atât de mulţi oameni nu Îi slujesc
Domnului este acela că nu Îl iubesc.
Lui Petru i se spune că va fi un martir al bisericii
primare. Dar nu şi Ioan. Ioan va trăi pentru a scrie această Evanghelie, trei
epistole şi cartea Apocalipsa.
Toate cele şapte apariţii ale lui Isus cel
înviat sunt pentru credincioşi.
La momentul naşterii lui
Hristos existau în lumea păgână multe speranţe şi o aşteptare plină de nădejde.
Acesta este un lucru ciudat.
Suetonius, marele istoric spune că: “o străveche şi
hotărâtă aşteptare s-a răspândit prin întreg Orientul. Oamenii aşteptau ca un
conducător al lumii să iasă din Iudeea în vremea aceea.” Tacitus face o
afirmaţie similară.
O altă informaţie preţioasă este oferită de Schlegel, un
cercetător german. El menţionează că misionarii budişti care călătoreau prin
China au întâlnit înţelepţi chinezi care se duceau să-L caute pe Mesia în jurul
anului 33 d.H.
Deci, ce putem observa,
este că exista această aşteptare a venirii Lui în întreaga lume din vremea
aceea.
Şi din misteriosul Răsărit au venit magii la Ierusalim,
şi au întrebat: “Unde este Împăratul de curând născut al iudeilor?” (Matei
2:2).
Vedeţi, minunat cu privire
la această Evanghelie a lui Ioan este acela că, deşi scrisă cu intenţia de a
împlini nevoile celor credincioşi, ea este proiectată ca nici o alta pentru
mintea orientală. La cine mă refer când vorbesc despre orientali? Egipteni,
babilonieni, perşi, milioanele de indieni şi chinezi. Nici astăzi nu ştim
foarte multe despre acele zone. Dar Tibetul şi îndepărtata Mongolie? Acesta
este tot misteriosul Orient sau Răsărit. Un lucru îl ştim sigur: acolo
întâlneşti bogăţiile cele mai mari şi sărăcia cea mai cruntă. Din acest tărâm
al misterelor au venit magii să-L vadă pe Isus Hristos. Ei au adus daruri: aur,
tămâie şi smirnă. Sunt multe întrebări fără răspuns aici. Splendoarea orientală
de care am auzit atât de multe dezvăluie averi de neimaginat – acestea încă mai
există acolo: palate împodobite, grandoare excepţională, nestemate fără de
preţ.
Cristofor Columb şi-a început călătoria care a dus la
descoperirea Americii cu intenţia de a găsi o nouă rută spre Orient. Astfel
spera să aducă de acolo bogăţii de neasemuit pentru ţara sa.
Şi totuşi, alături de
această opulenţă vieţuiesc oameni în cea mai cumplită sărăcie, care se zbat
într-o mizerie de nedescris. Singura lor avere este zdreanţa pe care o au pe
ei. Se estimează că un milion de oameni vor muri de foame în următorii 10 ani.
Veţi spune: “De ce nu le trimitem mâncare?” Nu este destulă mâncare
pentru a-i hrăni pe toţi aceşti oameni. Dar lucrul care ne uimeşte cel mai mult
este că bogaţii huzureau în timp ce săracii de lângă ei mureau de foame. De ce
nu i-au ajutat? Bogaţii nu au găsit soluţii la problemele vieţii. Orientul a
pus dorinţele omului pe locul suprem şi le-au dat mână liberă. Deşi au avut
această libertate, ea nu le-a adus satisfacţie. Orientul are toate acele mari
religii păgâne: budism, şintoism, hinduism, confucianism, islamism. Şi totuşi,
magii de acolo au venit şi au întrebat: "Unde este Împăratul nou născut
al iudeilor? Fiindcă I-am văzut steaua în Răsărit şi am venit să ne închinăm
Lui” (Matei 2:2). Ei aveau nevoie de mântuire. Nu aveau mântuire
pentru că nici un din religiile lor nu le oferea aşa ceva. Acesta este motivul
pentru care oamenii din misteriosul Orient s-au desfătat cu Evanghelia lui Ioan
la fel ca nimeni altcineva.
Domnul Isus Hristos poate împlini nevoile unui om care
are o astfel de gândire.
Din slava cerească a venit
Acela care era înainte de orice început imaginabil de mintea omenească. “Şi
Cuvântul S-a făcut trup” şi a trăit aici, printre oameni. Orientul avea
religie.
La urma urmei, Israel aparţinea acelei zone a lumii.
Orientul avea tot felul de religii. Aveau temple ornate în fel şi chip, hidoase
unele, în care se ţineau ritualuri josnice. Aveau secte şi ocultism. Ioan ne
spune că prima acţiune făcută în public de Isus a fost aceea de a Se duce în
templu şi de a-l curăţi de toate lucruri care nu aveau ce căuta acolo. Prin
aceasta, El le spunea celor care se închinau acolo că Dumnezeu este sfânt. Dacă
vreţi să vă închinaţi lui Dumnezeu trebuie să fiţi mai întâi curăţiţi. Templul
trebuie să fie curăţit. Nu este permis nici un compromis cu ce este rău sau
greşit.
Un conducător religios a
venit la Isus într-o noapte – numai Ioan ne relatează această discuţie. În
noaptea aceea, Domnul Isus i-a spus acestui conducător religios care avea
totul: “Trebuie să te naşti din nou!” (vezi Ioan 3:3). Era nevoie
ca el să aibă o viaţă nouă şi să înlăture vechea religie. Isus a spus că nu a
venit să coase un petic nou la o haină veche. El a venit să ne dea haina
neprihănirii care să ne permită să ne prezentăm înaintea unui Dumnezeu sfânt.
De acest lucru avea nevoie această zonă a lumii.
Femeia avea un loc
neînsemnat în Orient. Ea nu avea nici o valoare. Domnul Isus a înnobilat femeia
prin faptul că S-a născut din femeie. El a mers la o nuntă pentru a da astfel o
replică tuturor celor care batjocoreau căsătoria prin haremurile pe care le
aveau în Orient. Hristos a mers la o nuntă şi a pus asupra ei binecuvântarea
Lui. De asemenea, El a stat de vorbă cu o femeie de reputaţie îndoielnică. Dar şi ea era unul din oamenii pentru care El
avea să moară. Pentru Isus, sufletul unei femei era la fel de valoros ca
sufletul unui bărbat.
Hristos a hrănit
mulţimile, a încununat ospăţul cu un discurs despre Pâinea vieţii şi apoi a
fugit dintre ei pentru că nu a dorit nici o clipă să fie făcut regele
stomacurilor lor.
Mintea orientală ar
înţelege discursul lui Isus despre Pâinea vieţii. Din nefericire, proprietarii
de supermagazine alimentare nu-l înţeleg. Ei cred că pâinea şi fasolea de pe
rafturi este tot ce contează. Dar Domnul Isus a spus că nu este aşa. Un om din
Orient care nu are pâine şi fasole va înţelege acest lucru. Mă tem însă că
mulţi dintre noi nu înţelegem acest adevăr.
În această Evanghelie,
Domnul Isus spune: “Eu sunt lumina lumii; Eu sunt pâinea vieţii: Eu sunt
calea, adevărul şi viaţa.” Orientul era şi atunci într-o stare la fel de
deteriorată ca astăzi. “Isus a mai făcut înaintea ucenicilor Săi multe semne
care nu sunt scrise în cartea aceasta. Dar lucrurile acestea au fost scrise
pentru ca voi să credeţi că Isus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu: şi crezând,
să aveţi viaţa în Numele Lui” (Ioan 20:30-31). Mai presus de orice
altceva, ei aveau nevoie de viaţă. Dragi prieteni, şi astăzi tot de viaţă are
nevoie de lumea, nu de religie.
Înainte de a începe
studiul acestei Evanghelii, îngăduiţi-mi să vă atrag atenţia asupra câtorva
trăsături cu totul deosebite.
Primele trei Evanghelii
sunt numite Evangheliile sinoptice pentru că sunt scrise din acelaşi punct de
vedere şi urmează un model similar. Cea de-a patra Evanghelie este diferită.
1. Matei şi Marcu pun accentul pe minunile lui Isus, iar Luca scoate în
evidenţă pildele Sale. Ioan nu urmăreşte nici unul din aceste fire.
2. Minunile din Ioan sunt date ca semne şi au fost alese cu mare atenţie
pentru a interpreta anumite adevăruri importante. (De exemplu, discursul despre
Pâinea vieţii urmează după hrănirea celor cinci mii.) În Evanghelia după Ioan
există 11 semne deosebite.
3. În cea de-a patra Evanghelie nu există nici o pildă. Cuvântul ca atare
apare o singură dată în Ioan 10:6, dar nu este cuvântul grecesc obişnuit
parabole, ci este paroimia. Acest cuvânt nu ar trebui
tradus prin pildă. Fragmentul cu Păstorul cel bun nu este o pildă, este un
discurs.
Ioan
prezintă evenimentele în ordinea lor cronologică. Dacă urmăriţi cu atenţie
indiciile lui, veţi avea o schiţă exactă a lucrării lui Isus care a durat trei
ani. De exemplu, în Ioan 1:29, 35, el spune: “A doua zi...”.
El prezintă o succesiune logică şi cronologică a evenimentelor. De asemenea,
Ioan acordă atenţie denumirilor locurilor şi localităţilor în care se
desfăşurau anumite incidente – “Betabara, dincolo de Iordan (1:28);
Cana din Galileea (2:1).
Divinitatea lui Hristos este subliniată în această Evanghelie
şi se află chiar în prim plan. Cu toate acestea, nici umanitatea Lui nu este
pierdută din vedere. Aţi observat vreodată că numai Ioan vorbeşte despre trecerea
prin Samaria, despre faptul că Isus era ostenit de drum şi S-a oprit la o
fântână? Puteţi să-mi spuneţi ceva mai
omenesc? Eu pot numi doar unul: Isus a plâns. Şi tot Ioan spune acest lucru.
În această Evanghelie este folosit aproape în exclusivitate
numele de Isus, în detrimentul celui de Hristos. Oare un lucru neobişnuit
pentru o Evanghelie care pune accentul pe divinitatea Lui. Ne-am aştepta ca
numele Hristos să fie folosit mai des. Atunci de ce foloseşte Ioan atât de des
numele Isus? Pentru că Dumnezeu a devenit om.
În Evanghelia după Ioan are loc o mişcare, o deplasare
extraordinară redată în Ioan 16:28: “Am ieşit de la Tatăl şi am venit
în lume; acum las lumea şi Mă duc la Tatăl.” Acestea sunt cuvintele lui
Isus. Dumnezeu a devenit om; aceasta este afirmaţia simplă a unui fapt sublim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu